Dört kadınla evlenme konusu üzerine yapılan araştırmalar ve
Kur’an-ı Kerim’de bu konuyla ilgili olan Nisa suresinin 3. ayeti ile ilgili
yorumlar, İslâm’da çok eşliliğin ne emir ne de tavsiye olduğunu söylüyor. Bu
sadece zorunlu şartlar altında tanınan bir ruhsattır. Açıklamak gerekirse; Nisa
suresinin 3. ayeti şöyledir: “Eğer (kendileriyle evlendiğiniz takdir de)
yetimlerin haklarına riayet edememekten korkarsanız beğendiğiniz (veya size
helâl olan) kadınlardan ikişer, üçer, dörder alın. Haksızlık yapmaktan
korkarsanız bir tane alın; yahut da sahip olduğunuz (cariyeler) ile yetinin.
Bu, adaletten ayrılmamanız için en uygun olanıdır”.
Yani Dört kadınla evlilik farz veya vacip değildir. Yani bir emir değildir.
Yani Dört kadınla evlilik farz veya vacip değildir. Yani bir emir değildir.
Cahiliye döneminde sınırsız kadınla evlenilebiliyordu. İslamiyet
gelmeden önce Arap Yarımadasında erkekler, sayı sınırı olmaksızın, istedikleri
kadar kadınla evlenebilirlerdi. İşte Kur'an-ı Kerim bu cahiliye âdetine bir
sınırlama getirdi; en fazla dörde kadar evlenebileceğini açıkladı. Fakat Allah
tek eşliliği tavsiye etmektedir
Cenab-ı Hak,
“... Eğer hanımlarınız arasında adaleti
yerine getiremeyeceğinizden korkarsanız, sadece bir tane ile yetinin...” (Nisa, 4/3)
buyurdu. Yani tavsiye edilen tek eşililik. Buna göre, birden fazla
evliliği Kur'an tesis etmedi. Ancak daha önce sınırsız olan adedi
sınırlandırdı.
Bu durumda kadınlar arasında adaletin şart olduğu açıklanırken,
ruhi temayüllerde eşit davranmanın pek mümkün olmadığına dikkati çekilmiştir:
“Ne kadar isteseniz kadınlar arasında
adaletli davramaya güç yetiremezsiniz.” (Nisa,
4/129) ayei ile açıkladı
Bu ayetle de İslam’da tek eşliliğin esas olduğu,
birden fazla kadınla evlenmenin istisnai olduğu ortaya çıkmaktadır.
Mesela Giylan ismindeki sahabi Müslüman olduğu zaman on hanımla
evli idi.
İslamiyeti kabul ettiğinde dörtten fazlasını boşadı. İslamiyet her ne kadar
birçok kadınla evlenmeye müsaade etmişse de, bir tek kadınla evlenmeyi esas
olarak kabul etmiştir. Birden fazlasına müsaade “ahlaki ve sosyal zaruretler” haline tahsis
edilmiştir.
Tarihin her devrinde milletler arasında ortaya çıkan kanlı
savaşların acımasız tesiriyle erkek nüfusu azalıp, kadın nüfusu bir kaç misli
artar. Böyle bir durumda bir erkeğin bir kaç kadını koruması bir vazife olur.
Türkiye, Birinci Dünya, Almanya da İkinci Dünya Savaşından sonra bunu
yaşamıştır. Almanya 2.Dünya savaşından sonra islamın 4. Evlilik ruhsatını
kanunlarına koymaya çalışmıştır
Geniş bilgi için https://sorularlaislamiyet.com/neden-erkeg-dort-kadinla-evliligine-musaade-edilmis-buna-mukabil-kadina-neden-fazla-ayricalik
tıklayın.
Erkeğe dört kadınla evli olma hakkı
verilmesinin açıklamaları ve nedenleri
1- Erkek dörtten daha fazla sayıda kadınla aynı anda evli olamaz. Bu
konuda erkeğe sınır getirilmiştir.
2- Dört kadınla evlilik farz veya vacip değildir. Yani bir emir değildir.
3- Nikah akdi yapılırken kadın evleneceği erkeğin başka bir kadınla
evlenmemesi şartını koşma hakkına sahiptir.
4- Birden fazla kadınla evli olan erkeğin sorumluluğu artar. Kadınların hepsine
adilce davranmak kolay değildir. Dört kadınla evli olmak günah
değildir ancak kadınlara karşı güç yettiği halde adil olmamak, kadınlara
haklarını vermemek haramdır. Birden fazla kadınla evli olan bir erkek sık
sık kul hakkına girerek cehenneme gidebilir.
İnsanların en hayırlısı Hazreti Muhammed (Sav) şöyle buyurdu:
“İki karısı olup, birini diğerine tercih ederek, birini bırakıp diğerine
büsbütün meyleden kimse kıyamet günü vücudunun düşük bir tarafını çekerek veya
bir tarafı felçli olarak mahşere gelir.” Ahmed bin Hanbel
Görüldüğü gibi bir Müslüman erkek için emniyetli yol tek kadınla evli
olmaktır.
5- İslam tek bir topluma, tek bir zamana hitap etmez. İslam evrensel bir
dindir. Savaş durumlarında ülkelerde kadınların sayısı erkeklerin
sayısından çok yüksek olabilmektedir. Kadınların muhafaza edilmesi, tecavüze
uğramalarının önlenmesi, geçimlerinin sağlanması ve zinadan kaçınılması için
erkeğin birden fazla kadınla evlenmesi bir zaruret haline gelebilir. Zaten
tarihte bu gibi durumlarda kadınların ülke yöneticilerinden erkeklerin birden
fazla kadınla evlenmesini talep ettikleri görülmüştür.
6- Evlilikteki en önemli gayelerden biri neslin devamının
sağlanmasıdır. Kadınların hamilelik dönemi belli bir müddet sonra sona
erer. Erkek yaşlandığı zaman çocuk sahibi olmak istediğinde karısı bunu
yapamayacağı için erkek gayrimeşru yolları denemeye çalışabilir. Zinanın
önüne geçilmesi için erkeklere birden fazla kadınla evli olma konusunda
ruhsat verilmiştir.
7- Erkekler altmış, yetmiş yaşlarında bile cinsel olarak tahrik
olabilirler. Kadınların ise bir süre sonra cinsel kudreti zayıflar. Bu
nedenle bazı erkeklerin zinaya düşme tehlikesi olabilir. Ayrıca
kadınlar erkekler kadar kolay tahrik olmadıkları için cinsel ilişkiye
erkeklerden daha az ihtiyaç duyarlar. Kadınların adet günleri vardır ve bu
zamanlarda karı koca cinsel ilişkiye giremez. Kocanın bu durumda zinaya düşme
tehlikesi olabileceği için de erkeğe birden fazla kadınla evli olma hakkı
verilmiştir.
8- Kadının kısır, cinsel ilişkiye giremeyecek derecede hasta veya engelli
olması sebebiyle kocası karısından boşanmak isteyebilir veya kocası karısını
aldatmaya çalışabilir. Ancak erkek bir başka kadın ile de evlenirse diğer
karısından boşanmak zorunda kalmaz ve diğer karısı ile de evliliğini
sürdürebilir ve o kadının zor durumda kalması da önlenmiş olunur.
9- Birden fazla kadınla evliliğe izin verilmesi bekar olup cinsel
ilişkiye giremeyecek kadar hasta, engelli olan veya kısır olan bir kadın için
rahmettir çünkü bu durumdaki kadın da evlenebilir ve kocası tarafından
himaye edilebilir.
10- Birden fazla kadınla evliliğe itiraz eden Avrupa’da zinaların,
fahişelerin sayısının yüksekliği de gösterir ki; İslam’da birden fazla kadınla
evliliğe izin verilmesi insan fıtratına uygun bir hükümdür.
TARİHTE ÇOK EVLİLİK
Eski Mısır Hukuku: Koca bazı şartlar altında
birden fazla kadınla evlenebilirdi.
Babil Hukuku: Hamurabi kanunlarına
göre, zevce çocuk doğurmazsa veya ağır bir hastalığa tutulursa, koca odalık
alabilirdi.
Çin Hukuku: Kocanın serveti müsait
olursa, ikinci derecede zevceler alabilirdi. Şu kadarki, bu kadından doğacak
çocuklar, birinci ve asıl zevcenin çocukları sayılırdı.
Eski Brehmenler: Vichnou kitabına göre,
erkekler bulundukları sınıflara göre bir, iki, üç veya daha fazla kadınla
evlenebilirdi. Apastamba kitabında ise, bu konuda tahdit vardı, kadın
vazifelerini hakkıyla yerine getirebiliyor ve erkek çocuğu da oluyorsa, koca
ikinci bir kadınla evlenemezdi. Manu düsturlarında, bir adam, ilk zevcesini
kendi toplumsal seviyesinde seçmesi lazımdı, ikinci zevcesini, daha alt
tabakalardan alabilirdi.
Eski İran: Çok evlilik kabul
edilmişti.
Roma Hukuku : Odalık almak, kanuni
nikah olmaksızın yaşamak vardı.
Kitab-ı Mukaddes : Eski Ahid'de Davud
(as)'ın bir çok kadınla evlendiği zikredilir. Eski Ahid'de çok evlilikten
bahseden başka yerler de vardır. Müsevilite de çok evlilik vardı.
Yeni Ahid'de (İncil), birden fazla kadınla evlenmeyi yasak eden
bir madde yoktur. Ancak tek zevce ile yetinmenin iyi olacağına dair tavsiyeler
vardır.
Birden fazla evlenme, Hristiyanlık aleminde XVI. asra kadar
normaldi.
İslam'dan önceki Arabistan: Çok evlilik konusunda hiç
bir tahdit ve sınır yoktu. Erkek istediği kadar kadınla evlenebildiği gibi,
aralarında zevce değişimi bile olurdu.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder